måndag 10 november 2008

Storm i en muminmugg


Heterofieringen av Mumindalens porslinsförråd fortsätter med klumpiga och leriga elefantfötter. För några år sedan släppte Arabia den rosa muminmuggen där Snorkfröken och Mumintrollet såldes in som ett förälskat heteropar (Kärlek hette den till råga på allt). Nu kommer ytterligare en heteroinriktad mugg – Vinterbrasa. Detta trots att jag redan har rett ut begreppen en gång för alla i ett samtal med Annika Lantz i P3 för två år sedan...

Snorkfröken är en tvättäkta faghag som Mumintrollet ömsom tolererar, ömsom himlar med ögonen över. Hon kanske är lite kär i Mumintrollet, men det gör henne ju bara ännu mer arketypisk i faghagrollen. Mumintrollets egentliga kärlek är självklart Snusmumriken. Som all stor kärlek är relationen inte helt lätt. Snusmumriken är ju relationsanarkist medan Mumintrollet är en ganska traditionellt monogam romantiker. Skillnaden sätter deras kärlek på prov. Mumintrollet är dessutom en sån som gillar att prata och ha långa metadiskussioner, medan snusmumriken anlagt en mer butch och stram hållning till kommunikation. Men eftersom relationer kräver inslag av kompromisser lugnar Snusmumriken ständigt Mumintrollet i de brev som han skriver på hösten innan han ger sig av och trollen går i vinteride (hur går det ihop med vinterbrasor, för övrigt...). Mumintrollet får lära sig att tygla sin tvåsamma längtan och svartsjuka och Snusmumriken får då och då ge Mumintrollet lite bekräftelse. Och det gör han ju – han återvänder alltid på våren med nya äventyr att berätta om.

Arabia verker inte kunna låta Mumindalen vara som den är: allt annat än allahjärtansdagstraight... Sorgligt tycker jag och väljer att dricka mitt te ur muggen med Hemulen (botanikern som går omkring i sin mosters klänning)... Jag hoppas att Tove inte är alltför upprörd där på hinsidan och hoppas att den för övrigt snarare liknar spöksidan (som hon kallade sina lesbiska upplevelser) än den heterofierade Mumindal vi tvingas utstå här bland de levande... Jag känner mig kränkt (säger jag och läppjar mer te ur en muminmugg med upprört darrande hand)!

8 kommentarer:

Anonym sa...

När jag gjorde mumin-testet senast, blev jag också Hemulen... hahah
:)

Anonym sa...

Intressant/synd då att TooTicki får vara med så lite.

Anonym sa...

Och varför är Filifjonkan alltid så osynliggjord?

Anonym sa...

Det här är varför andrahandsrättigheter aldrig borde säljas.

Se även:
http://www.youtube.com/watch?v=h7BXkNt_eLA

/

http://www.youtube.com/watch?v=6uc4lBnnCS4

Stefan sa...

Filifjonkan är allt annat än osynliggjord i mina tankar, mina referenser och mina muminmuggar. Vi får alla hjälpas åt att föra fram de riktiga hjätarna. Samtidens Sniffar håller på att ta över.

Anonym sa...

Jeg er nok uenig med deg i at det ikke finnes bevis for at mummitrollet er forelsket i snorkføken. Men jeg liker beskrivelsene dine av Snusmumrikken :)

Stefan sa...

mihoe, jag har läst ditt inlägg och det är sant att mumintrollet blir lite tagen på sängen av snorkfröken i kometen kommer. men att detta skulle kunna jämföras med kärleken till snusmumriken kommer jag inom kort att – med textbelägg – argumentera emot.

Anonym sa...

när jag tolkar mugg-illustrationen "vinterbrasa" så tycker jag att det är ganska uppenbart att bilden har en vemodig stämning, snorkfröken är olyckligt kär i mumin som drömmande vänder blicken åt ett annat håll...
/Mli