fredag 10 augusti 2007

Screaming Queens


Jag älskar old school kuriosa om puggerier, och för er som gillade mitt kapitels avslöjande om Little Richards 'Tutti Frutti', kommer här en annan karamell.
I engelsktalande länder finns ett roligt gammalt uttryck för bögar, som absolut inte kan passera som strejta, nämligen 'screaming queens'. Här kommer en rolig anekdot om uttryckets ursprung:

'When Hollywood movies went to sound, as you know lots of people lost their
jobs because of their accents/voices. Lots of gays were worried because they
had effeminate voices that talkies would pick up on. One particular voice
coach gave them the advice that they should go out to the Hollywood hills,
and scream and scream so that their voices would become hoarse and 'manly'.
apparantly for months in the Hollywood hills, all you could hear were
'screaming queens'!'

3 kommentarer:

Anonym sa...

För oss som var med så var det en innerlig plåga. Inte så mycket det att jag inte kunde sova. Det fanns piller som tog hand om det. Utan för att det var mina vänners sätt att försöka överleva.

Anonym sa...

Men Norma, så jobbigt var det ju ändå inte... Jag skrek lite efter frukost varje dag och drack mycket bourbon och rökte cigarrer. Sen tog ju ändå allt slut när L.B. Mayer försökte tvinga mig att gifta nån studiosnärta och överge min Jimmy – man kan säga att jag fick skrumpelever i onödan.

Synd bara att jag aldrig hakade på din förfrågan att gästspela i "Sunset..." men å andra sidan återskapade jag hela interiören hemma hos Joan efteråt så det kändes som att vi alltid var inne i "Sunset..." när vi var där och drack drinkar medan hon plågade sina barn.

Anonym sa...

Gud vad härlig du verkar. Du skriver så mycket skoj att jag baxnar. Jag tror jag önskar att du var min son och att vi kunde shoppa tillsammans. Ja, du! Härlig är vad du är! Töj på rej!