fredag 6 juli 2007

Boktips gone wrong...



Jag tänkte egentligen rekommendera en riktigt swell sommarläsning, nämligen Gore Vidals hejdlösa drift med Hollywood, 60-talets Kalifornien och könsroller i förändring – berättelsen om transübergudinnan Myra Breckinridge – och illustrera den med ett klipp från den infamösa kalkonfilmatiseringen som Mr Vidal själv påstår att han aldrig sett och inte vill veta av... men så tänkte jag: "varför visa ett klipp där Miss West bara är (officiellt) 70 år gammal när det finns så peachy scener med henne som (alltjämt officiellt) 85-åring?"

Så voilà. I Sextette spelar Mae West en hemlig spion och tillika USA:s fruktade sexvapen som krossar allt motstånd med sin... appeal. Lite som en Mata Hari fast med vissa hamsterlika egenskaper. Det är kanske den mest fascinerande filmidén som någonsin fått en budget.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Myra! Den är så fantastisk.

Anonym sa...

Jag kollade utan ljud först och fattade inte att det gick över i ett sångnummer. Det skulle ju förklarat allt! Nu var det bara totalt absurt. Vilket är skönt.

Anonym sa...

Tja Puggs!

Vet ni när Er bok kommer ut på Biblioteket?
Mvh
Snålbögen i Danderyd

Stefan sa...

Hej Snålbögen,

Det beror väl på om ditt bibliotek tänker ta in boken. BTJ brukar beställa ett antal av alla nya titlar. Jag kan kolla med vår förläggare.

Petter sa...

Mae is godess! Under det glada tjugotalet i New York satte frøken west upp två pjäser - en som hetter The Drag och handlade om drugor, och en som hette Sex.. och vad den handlade om fattar ni.. Min transexuella kompis från L.A svär på att Mae egentligen var man, eller åtminstone intersex. Hon säger sig ha sett Mae's birth certifificate - där hon hette Frank.

Anonym sa...

Men snålbögen!!!
tror att jag såg boken för under hundringen på någon nätbokhandel, köp den istället för att låna den om inte annat för att låta dina rosa pengar stärka den rosa ekonomin...

Emil...

Anonym sa...

Alla som blir anklagade för obsceniteter och oanständighet är i gott sällskap, West, Wilde... Jag talar så klart om mig själv då jag blev tillsagt av vakterna på en technoklubb i Stockholm att mina tennisshorts var inte propra nog, att det inte var ok att bära dom eftersom jag var man.

Stefan sa...

nicklas, jag blir chockad och illa berörd över att någon vågar ifrågasätta dina piffiga outfits!

Anonym sa...

Mina alternativ var att byta om eller gå hem... undra på att klubblivet i Sthlm suger.

Anonym sa...

Är hon 85 i den här filmen!? Helt sjukt, jag fick stånd direkt! Galet sexig! Den som ser Mae West här som nåt annat än rent runkmaterial är fan patetisk

Stefan sa...

JV, tänk vilken tur att mogna kvinnor har mer än bögars uppskattning att räkna med.

Jag har alltid sett gerontofili som ett prov på gudomlig rättvisa i universum. Det är en rörande tanke att varje kaka - om än i teorin - har sin maka.