onsdag 25 juli 2007

Hornstull Mon Amour


I går var det smygläsning av nya numret av Komuttan (som vi Bögjävlar kärleksfullt alltid kallat tidningen) på Copacabana med singer/songwriter och utmärkt poesiuppläsning. På sedvanligt manér var det jag och Roger, någon enstaka vilsekommen bög till, ett par paranta transpersoner och en aldrig sinande hord av skitsnygga flator. Samtidigt som QX har gjort en halvhjärtad anstränging att på senare år närma sig flatpubliken (det underlättas av en pösande skara schlagerflator och hammarby-sjöstads-flator) har Komuttan blivit ohejdat queerfeministisk och femme-inistisk. De två blaskorna är visserligen längre ifrån varandra än någonsin (och de bjuder aldrig in varandra till respektive tillställningar) men om det är att tendensen i tiden är att allt blir mer och mer lesbiskt är jag den sista att klaga.

Jag var så klart alltför upptagen med att hålla reda på hur alla tjejer vara hopkopplade i the chart för att snappa upp något roligt ryktesspridande, men en prominent företrädare för RFSL (som nyligen gift sig på en ö i Östersjön) förnekade i alla fall att det var han som knappt kunde stå upp, bars ut och blev utkastad från Conettan i fredags (jag såg det med egna ögon). Det var en mycket lik dubbelgångare. Och jag som tyckte att det var en sån fin bild av äktenskapets olika sidor och etapper – i ultrarapid.

Jag satt mest och pratade med tävlingslystna inför STHLM IS BURNING. Nu har vi flera fabulösa flator som tävlar och Kinks and Queens-Leonor (en av våra idoler och en sann legend som hängde på Studio 54). Ni andra ska självklart också anmäla er till någon av kategorierna och göra er anmälan eller ställa frågor till oss här.
(Tävlar ni i Femme Realness Workwear får ni möta mig på catwalken.)

Kvällen slutade så klart på Horans egen inofficiella puggbar Mbargo. Det blir allt svårare att undgå att sitta där och hinka tjeckisk öl. Speciellt om den förtjusande Helena Sandström (missa inte hennes uppträdande under prideveckan) är på plats.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hallo stefan, kul att ses, vill anmäla mig som MOIST LADY, har cd och behöver ingen loge, vg bekräfta så man kan krypa i baddräkten.. Love, Leonora,, ps td etc..

Anonym sa...

Why are all handsome men gay?

Anonym sa...

My gay friend, Stan, wants to know more about this competition-thing...

www.howtobeatart.blogspot.com

Stefan sa...

leonora,

åh, vad glad jag blir. maila mig på: bogjavel@bredband.net så tar vi alla detaljer.

liebie
stefan

Stefan sa...

suze,

tell him to send me an e-mail to bogjavel@bredband.net