tisdag 31 juli 2007

The Day Has Come


Det damp ned ett email med en anmälan till vår Vogue-bal. Personen hade sett ett gäng ungdomar vogue'a i en park, och undrat vad de höll på med. 'Vi övar till Bögjävlarnas Vogue-bal'.
Jag blev rörd. Det var precis som den anekdot min flatgudinna Jennie Livingston berättar om hur hennes mästerverk 'Paris Is Burning' blev till. För de som fortfarande inte sett denna legendariska dokumentär om åttiotalets Vogue-baler, vill jag bara säga en sak: Shame On You! Alla puggor, flator, transor och inbetweenies bör ha filmen som sin basic ABC! Hursomhelst så snubblade Jennie Livingston en dag på ett ungdomsgäng i Union Square Park i New York, som övade en konstig ny dans. Jennie blev fascinerad, och introducerades till Willi Ninja, kungen av Vogue - och började filma rörelsen. Resultatet är ett bitterljuv livsbejakande stycke historia, en berättelse om utanförskap och drömmar i en svunnen tid. Så mycket mer än bara en dans - ett politiskt skådespel, observation av samhällets roller! Nu tjugo år senare hyllar vi fenomenet, och responsen är enorm! Willi Ninja will smile down on us from a cloud..
För alla som inte sytt paljetter på sina outfits hela natten, så talar jag om Vogue i Morgonpasset i P3 idag. Annars ses vi på balen ikväll!

8 kommentarer:

Anonym sa...

-Learn this and learn it well!

Anonym sa...

Alla vänner i stan verkar vara hemma idag och sy på sina kostymer. Själv e jajju börte å fule på flöjtefittu!

Stefan sa...

det sys och övas i parker. jag har en väldigt non-pjosk outfit men så måste det vara om man är headset-ansvarig för att allt det praktiska funkar.

kom tidigt. kampen om berömmelsen och äran börjar ca 23.15.

Inti sa...

Hej!
Det är Inti från tidningen Macho som smyger förbi.. Jag och mina kompisar voguade ute i en park, så jag antar att inlägget handlade om oss. Kul att du blev rörd. :)
Var på balen. Bra initiativ och kul att det kom så mkt folk! Synd bara att det inte gick att dansa på den lilla scenen eftersom man var tvungen att gå upp med hela sitt hus. Gör annorlunda nästa gång! (om ni tänker göra om det vill säga.)
Jag och mina kompisar dansar fortfarande vogue så om du är sugen på parkdans är det bara att haka på.

Stockholm Grand Cru sa...

House of virginism barnen knäcket, OMFG

China Yggström sa...

Tack för en fantastisk afton och magnifika bröst! (och gästlista! vajert!)

Nu är det väl dags att jag lägger mig i hårdträning inför nästa tävling om jag ska leva upp till allt vinstinnt skrävlande om min egen förträfflighet... För det blir väl fler omgångar?

Petter sa...

synd att du inte kontaktade oss innan och frågade, man var nämligen inte alls tvungen att uppträda med hela sitt hus, vi hade flera hemlösa!
Hursomhelst, nästa fest blir något nytt - vi upprepar oss inte! jag ger dig stafettpinnen att fortsätta med Vogue-temat nu!

Anonym sa...

House of Ninja kommer till Göteborg under Dans och Teaterfestivalen den 21 och 22 Augusti för show och workshop i Vogue och Whacking