fredag 20 juli 2007

Stolthet och fördom


När jag och Tomas satt i teve och pratade med Pride så var vi väldigt artiga. Vi kände inte att vi hade någon beef med Pride och att de säkert gjorde allt de kunde för att göra det så trevligt som möjligt.

Men igår satt jag på Hawley Arms här i London och snackade med A och det slog mig att det inte riktigt känns som om folk försöker. Ska vi snacka Anthony and the Johnsons? Varför spelar de på Dalhalla? Varför har de aldrig spelat på pride? Varför var det bara straighta i publiken under alla deras första Sverige-spelningar? Eller om de är för stora för att få hit, ska vi snacka Patrick Wolf? (Han är ju till och med så queer att han vägra välja mellan män kvinnor och hästar.) Owen Pallett och hans Final Fantasy? The Gossip? Listan kan göras hur lång som helst.

För en massa år sedan skrev jag en krönika i Nöjesguiden. Låt mig citera från den.

"det är fan det som kallas bögkulturen i dag som inte är en del av bögkulturen. Jag däremot är en del av bögkulturen och mina vänner är en del av den. Även flera straighta som jag känner är en del av bögkulturen. Det var vi som anordnade klubbarna som Paul Weller gick till för att det var det enda stället där man kunde höra ny svart musik. Det är vi som återupptäcker Carl Beans ”I Was Born This Way” och det är vi som ger varandra fotoböcker med den sicilianske pederasten Taormina. Jag har sagt det på skämt innan men det är dags att säga det på allvar: Bögvärlden är straight. Och jag är fan inte hetero."

Nu säger folk att jag är nostalgiker. Jag säger att folk är lata. Varför är inte Patrick Wolf omslagspojke på QX? Han är ändå Burberrymodell och sjukt snygg. Eller Beth Ditto för fan – hon har ju t o m varit på omslaget till NME! Varför gör man inte en dag med cool musik i Pride Park i stället för att slänga in ett cirkusband med sågklingor mellan Diamond Dogs och Bosson?

Det är löjligt nog straighta män som är kulturbärare i vår egen kultur nuförtiden. Det är Sonic som skriver om de band som bögvärlden egentligen har första tjing på. Det är Stefan Thungren som skriver om bear music. Det är en straight publik som kan alla Larry Levan's bästa mixar utantill.

På samma sätt är det mina tjejkompisar som läser alla biografier om kända homon och plöjer deras dagböcker.

Jag fattar att det handlar om att göra något för alla. Jag fattar att det handlar om att tjäna pengar, eller inte förlora pengar. Men en dag med lineupen Final Fantasy, Patrick Wolf, The Gossip skulle inte bara locka mig utan även alla dessa gay straighta att köpa endagspass.

17 kommentarer:

David sa...

Men du, du menar väl Wilhelm von Gloeden? Han var tysk, men bodde i Taormina.

Anonym sa...

Nu är det ju så att STHLM Pride i år faktiskt har idrot och inte music som tema! Och de hårt arbetande människorna backom denna fantastiska vecka i det vackra STHLM har ju faktiskt lyckatas få Glenn Hysén som invigningstalare! *inte ett dug bitter*

Anonym sa...

fan glömde fixa stavfelen innan jag postade kommentaren, ledsen / Emil

Stefan sa...

Det kan verkligen vara dags att återvinna dina gamla bögkrönikor. De är tidlösa.

I dag har jag och Andy varit och haft praktiskt möte med Debban. Det kommer att bli så jävla fab!

Anonym sa...

Apropa lathet:

En svensk blogg som man hittar ordet "fierce" bara en enda gang pa.

Ni ar inte lata.

tack!

sandra sa...

Bögkrönikorna kommer i nästa nummer, iaf den elakaste. Den är underbar!

Magnus sa...

Det största problemet är inte vilka sura schlagerartister och trista transor de har på Pride i Sthlm.

Personligen fattar jag inte att man kan tycka att Carola, Kikki and the gang är något att ha. Men det stör mig inte så mycket som det faktum att det finns rent fysiska barriärer vilka är exkluderande.

Kritiken mot Pride borde riktas mot staketen runt om området. Att låsa in sig själv och låsa ut alla andra är vad jag ser som de stora problemet.

Varför låter vi oss skyfflas undan i en sandlåda minuterna efter att vi stolta gått genom stan?

Argument som att man måste ha in pengar för att betala för artister köper jag inte. Ta en procentandel av all såld öl så borde stället gå med vinst. Om det finns något puggor är bra på så är det supa.

Stefan sa...

magnus,

nu ska jag göra något helt out och character och försvara pride. De skulle aldrig få ihop en miljon (som pridehouse kostar drygt) på ölintäkter.

eftersom pridehouse samlar det som skulle kunna intressera mig är jag förstås glad att bananaramapubliken får vara med och finansiera politiska och kulturella evenemang.

sen är det ju mer och mer som händer just utanför grusgropen.

problemet är ju snarare urvalet av artister och att man genom åren har haft en fenomenal oförmåga att plocka upp det som är intressant inom den samtida bögkulturen.

men det kanske är så pride är bara.

Magnus sa...

Stefan:
Jag tycker att klaga på valet av artister känns lite tamt. Oavsett om de skulle ha andra artister så är det för mig en främmande idé att behöva vara instängd i gropen.

Hur kan jag känna 'pride' när det/jag/vi inte är en del av staden, samhället?

Borde det inte finns pengar nog att driva pridehouse om festivalområdet helt och hållet var kommersiellt organiserat? Nu sitter jag visserligen och skriver om något jag inte har en aning om, får nog kolla om det finns en årredovisning från Pride innan jag fortsätter......

Förresten, jag ska till Sverige nästa vecka, Skåne, var kan jag köpa er bok?

Roger Wilson sa...

Tjena, Magnus. Dig känner jag igen från någon infogrupp i pride för hundra år sedan, stämmer inte det?
I alla fall - Prideområdet är ett enormt kommersiellt område, där man drar in pengar på hyra från krogarna och spons från bryggeriet om jag minns rätt.
Danmark har gjort en del försök med att inte ha ett separat prideområde har jag för mig, och det har bara lett till att arrangemanget blivit...ingenting. Jag börjar bli mer och mer separatist med åren, tror att vi behöver våra ghetton för att kunna vara starka. Nu gäller det bara att se till att ghettot blir bredare än idag.
säger roger

Petter sa...

ok - för att ateranknyta till daniels inlägg tänkte jag bara liva upp med att berätta att jag haft ett knytnävsslagsmal med Patrick Wolf. Efter att vi hällt öl pa varandra pa Kashpoint. Jag fräste efterat att han aldrig skulle komma att bli nagot.. Haha - nu är jag glad att han blev det, det känns mest som familj. Good old wild days. Men det är synd att han tycker sig tvungen att ga i morriseys fotspar och latsas vara bi eller polysexuel- han e pugga. Men det ar ju faktiskt sa att indievarlden ar lika homofobisk som allt annat

Håkan Eriksson sa...

Läste lite om ekonomin i Pride-programmet:

"– Budgeten ligger på 8,5 miljoner och vinsten är 0 kr.
Av intäkterna kommer 5,5 miljoner från biljettförsäljning,
1,6 miljoner från parkens intäkter och 1,4 miljoner
från spons. [...] Vad kostar mest?
– Artisterna kostar sammanlagt 2 miljoner
inklusive gager, logi, stimavgifter, skatter och resor."

Visst hade det varit trevligt att kunna riva alla stängles och ha lite göteborgskalaset över det hela. Men då krävs det att man får in det tiodubbla av sponsorerna, så enkelt är det. Och riktigt så mycket är nog inte det rosa kapitalet värt i kapitalisternas ögon.

Personligen tycker jag det är hyfsat billigt om man tänker att det är en festival med mycket föreläsnignar, kulturarr, musikuppträdande osv.

Sen tillhör jag dom som gärna hade sett mer bredd i musiken - trots att jag inte har några problem med att tycka om kikki för det. Varför vara trångsynt åt något håll? In med Kikki Danielsson och Patrick Wolf båda två (men kanske inte i duett).

Stefan sa...

håkan,

ja, det är precis som du säger. det går inte komma runt att pengarna måste komma från någon och pride får ju inte en spänn av det offentliga (om man bortser sthlm stad som ger en summa som de sedan tar igen tredubbelt i hyra och avgifter).

min kritik av pride och alienation som jag faktiskt känner är just den där homogaynormativa stämningen som inget token queerseminarium på pride house lyckas tvätta bort. det där problemet är kanske olösligt och det är därför som berlin tex har ett csd för linopuggor och schablongenrepuggor (alla grupper med egna flaggor och symboler) och sen ett alternativt csd för alla andra.

på sikt är det min dröm att vi kan ha det så även i stockholm. jag är nämligen inte bara separatist som roger. jag är dubbel separatist. ha ha. jag vill återuppliva shame och stänga ute alla tråkiga puggor. nu skämtar jag så klart. eller bara lite.

magnus,

jag håller med dig om att det vore önskvärt att det var mer pugg- och flatkultur ute på kulturinstitutioner och på stan. det går ju tack och lov åt det hållet.

Andreas sa...

Ho, lustigt det du skriver om Antony. I slutet av 90-talet kämpade jag med att försöka få några bekanta Pride-involverade intresserade av att se om det gick att få hit honom.

Uppenbarligen var det snarare mina gelikar jag borde ha försökt övertyga! /Hetro

(Fast det kändes å andra sidan lika lönlöst när Baby Dee hade europaturne förbi Norden härom året och jag försökte se om inte någon svensk arrangör var intresserad av att ta hit honom)

Cliff Hanger sa...

Patrick Wolf rocks!

Daniel sa...

Dexo: Yes, jag menade Wilhelm von Gloeden. Jag skyller på ungdom och stress. Så det blev fel.

Sandra: Vilken var den elakaste?

Anonym sa...

det funkar ju inte att anmäla sig till vogue ball den 31.7 jag vill vara med som "moist lady". love leonora