måndag 30 juli 2007

Mediefestival



Ni som (frivilligt eller ofrivilligt) följer oss Bögjävlar har fattat att vi inte riktigt kan låta en vecka gå utan att göra vår röst hörd i olika medier. Det är inte helt lätt att föra fram vårt budskap eftersom medierna har sin bild av vad det är vi försöker säga och vill gärna få allt till att bli en attack på schlager eller radhushomos eller Pride. Särskilt journalister som är lite homo brukar tycka denna vinkeln är intressantast. Här nedan kommer dagens skörd. Ni kan se hur vi har klarat oss denna gång.

I dag har Tomas skrivit en debattartikel i Expressen och Petter en i Aftonbladet, Roger satt i SVT Morgon och försökte ta så lite plats som möjligt eftersom det skulle handla om lesbiska och varför de får så lite plats och då bjöd man in en bögjävel som tog plats i soffan... Hur som helst kan ni även se mig och Roger och läsa en intervju med oss Metro. Ni kan också läsa min artikel om vogueing på qx.se. Sen utgår DN:s ledare från vår bok i dag också (de använder oss som avstamp för att heterosverige ska få slå sig för bröstet och stolt konstatera hur toleranta de är... att DN är lite självgoda visste vi, men detta?)

Anmälningarna har strömmat in till Vogue-balen i morgon. Jag uppmanar alla tävlande att komma innan 22.00. Ni står på tävlingslistan. Ni andra – kom så tidigt som möjligt. Kampen om äran och berömmelsen börjar ca 23.15. Dörrarna till Debaser Slussen slår upp 22.00. Man kan hänga på låset, ta sin stämpel och sätta sig på uteserveringen med en öl så är man säker på att komma in.

Foto: Urban Brådhe/Metro

6 kommentarer:

Anonym sa...

Läste era artiklar, Tomas och Petter. Två vettiga bidrag i en annars lam debatt... Läser man kommentarerna på Tomas artikel förlorar man allt hopp. Landet ter sig vara fullt av illiterata normopater utan någon som helst verklighetsförankring. Vad tror ni om genus på skolschemat? Få verkar ha insett hetronormativitetens uppenbara existens och dess passiva förtryck. Är så arg så jag inte orkar skriva mer...

Anonym sa...

steffo;

du glömde nämna att MXp oxå uppmärksammar er idag. enligt dem så är er reaktion sund och delas av 75% av sveriges befolkning.

är det inte roligt att tillhöra den moraliska majoriteten?

Anonym sa...

steffo:
du avslöjar din egen okunskap genom din kommentar. jag syftar till det subtila förtrycket som utövas varje dag... uppenbarligen tillhör jag inte en moraliskt majoritet för såfort homosexuella kommer på tal tycker svensson att bögarna ska vara tysta och nöjda! hurvida svensk gaykultur är narcissistisk eller icke är jag inte lika intresserad av att diskutera då hetronormativiteten är ett större problem.

punkt. motherfucker.

Anonym sa...

Jag tycker det är ett bra val att Glenn pratar. Varför denna uppståndelse? Mer spännande med Hetero-Glenn än nån redan politsik korrekt invigd flata eller liknande

Anonym sa...

Synd att jag missade Mathilda och Roger på morgonen. Det hade jag gärna velat höra/se.
Sedan är jag lite undrande över detta:
"Roger satt i SVT Morgon och försökte ta så lite plats som möjligt eftersom det skulle handla om lesbiska"

(?) Nä, men så snäll... :-)

Unknown sa...

åhhh denna stockholmsfixering, om ni i bläddrar förbi tomas (som alltid har nästan bäst saker att säga, men det gör man när man har san francisco i nacken) (åtminstone i boken tycker jag det mest vettiga kommer ur hans hjärna/mun) i tidningen gt (som är en gbgdel av expressen) så fortsätter diskussionen i en artikel på gts egen kultursida. i en nästan korrekt återgivning av vad jag sa. http://www.gt.se/Kultur/1.778482/en-queer-arena-for-kulturen